söndag 30 augusti 2009

Johnny och Bög Tony


Sommaren är för mig en tid i en spelares liv då han eller hon blickar bakåt, dammar av gamla favoriter eller plockar fram oavslutade projekt. Spelindustrin är inte särskilt pepp på att släppa spel i juni, juli augusti så vi är om inte annat så illa tvungna att gräva i våra spelgömmor. Den här sommaren har för mig inneburit en hel del stadsplanerande i Sim City 4, monstersågande i GOW 2 och nu senast härjande i Rockstars GTA IV expansion The Lost and Damned. Sagan om Johnny och motorcykelgänget the Lost dök upp i höstas och mitt under en för undertecknad ganska upptagen period. Jag tog mig därför inte igenom hela spelet. Men under helgen har spelet åter fått regera på Xboxen och nu har jag äntligen upplevt Johnnys story. Och den är bra. Rockstar berättar historier som få andra spelutvecklare gör, med en rå äkthet kryddad med samhällskritik och sarkasm. Att spelet dessutom innehållet oslagbara biljakter och läcker action gör helheten nästan för bra för att vara sann.


Jag sörjer därför lite att mitt besök i Liberty City är över för denna gång och att det dröjer innan Rockstar bjuder oss på mer gangsteraction. Men sanningen är att vi förhoppningsvis redan i höst får ta del av nästa expansion, The Ballad of Gay Tony. En expansion som sannolikt kommer att knyta samman de sista lösa trådarna i GTA IV-sagan.


/Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar