måndag 8 november 2010

WRC


Mitt i inläggen från helgens hallabaloo i Kistamässan så kommer här en något försenad summering av min WRC-recension från förra [gejm]. Anledningen till att den kommer först nu är ju just Gamex-mässan, så det är inte så att jag skolkat från min [gejm]-tjänstgöring och pluggat eller något.
WRC, eller World Rally Championship, är årets officiella rallyspel från FIA, Federation Internationale de l'Automobile, alltså internationella bilsportsförbundet. Spelet kommer från Black Bean Games som även tidigare gjort motorsportspel och det märks. Bilkontrollen är stabil och det finns tusentals inställningar som kan göras innan bilarna ska kastas runt i nordsvenska skogar eller japanska isbanor. Tyvärr finns det en del rejäla begränsningar i spelet, framför allt om man jämför med andra racingspel, t.ex. DiRT2 och Grid. Till att börja med är presentationen betydligt mer avskalad och nästan tråkig och sen är själva spelgrafiken under all kritik. Miljöerna är bedrövligt uselt gjorda, både designmässigt och rent grafiskt. Sen varierar ljudkvaliteten avsevärt mellan bitvis lysande till rent outhärdligt.
På plussidan finns dock det kompletta karriärläget där man börjar som amatör i de lägre rallyklasserna för att arbeta sig upp till den högsta eliten.
Trots spelets fördelar med många inställningsmöjligheter, realistisk bilfysik och bra karriärläge så drar den tråkiga presentationen ner. Lägg till att det är omöjligt att ställa in styrning med ratt på ett vettigt sätt, kartläsare med usel timing och att många banor mest består av en smal tub med ogenomträngliga hinder på sidorna så får man ett spel som enbart är till för de mest inbitna fansen.

//Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar