onsdag 10 juni 2009

Kat Hat

Jag har aldrig fattat grejen med the Sims-serien. Men jag antar att det är lite som med sportspelen. Jag fattar inte grejen med dom heller. Varför spela fotboll med en handkontroll när jag kan göra det på riktigt. Till saken hör väl att jag mer eller mindre inte kan spela fotboll,(killen med träben blev vald före mig på gympan) och som åskådare är jag fullständigt likgiltig inför sporten. Men det hör inte riktigt till saken. Jag spelar inte fotbollsspel för att dom ligger så nära verkligheten (visst, jag spelar inte VM-final så ofta, men jag kan ju sparka på en boll när jag vill…). Samma logik ligger sannolikt bakom mitt ointresse för the Sims. Spelet låter mig leva ett lev i en vardag. Men jag lever ju ett liv och jag har vardag nästan varje dag. Som god recensent har jag dock ändå gett the Sims 3 min fulla uppmärksamhet.

Jag har skapat familjen Hat (tänkt på engelska) som består av det äkta paret Fran och Mack samt deras inneboende (kusin?) Kat. Från början hade jag tänkt mig att hushållet endast skulle bestå av Fran och Kat, tillsammans skulle dom vara en mansslukande duo med blodsband. Spelet satte dock raskt käppar i hjulen för mig då det inte gick att göra Fran till Kats mamma. Missbelåten och ute efter hämnd skapade jag en hyfsat ful och sällsynt tråkiga make till Fran vid namn Mack. Kat är således inneboende hos Mack och Fran, men dom har alla samma efternamn.

Hittills har jag bara pyntad huset och kollat på när Fran och Mack hånglar, men jag måste säga. Jag fattar inte grejen. Det händer ju ingenting i det här spelet. The Sims framgång är just nu en gåta värdig Poirot för mig. Jag återkommer när jag har spelat lite mer.

/Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar