torsdag 11 november 2010

Svartalex goes Cataclysm



Cataclysmen so far......

Jag har nu spelat till och från Word of warcraft: Cataclysm i ungefär en vecka, och det känns givande. Jag kan inte säga att jag till 100% är alldeles överraskad men det är "bra". Dock har mitt tillvägagångssätt varit lite hattigt där jag har blandat olika klasser och lvls, olika fraktioner och spelområden, jag har helt enkelt gått vilt på spelet och inget har kunnat stoppa mig. Vid första anblicken är spelet färgsprakande och inspirerande, för det första som jag möttes av- innan jag ens har hunnit gå in i spelet är en gigantisk drake som ryter åt mig i flammor redan på inloggningsbilden. Men nog om det, att WoW är ett relativt vackert och effektfullt spel vet vi ju redan. Över till det viktiga:

Mina första spelupplevelser hittills är just de två nya rasernas start-zoner, dom är nya, fresha och helt uppdaterade med den senaste mekaniken bakom spelet. Jag spelade både som en fruktansvärd Rogue Worgen (varulv) som mer eller mindre sprang runt och slogs för försvarandet och befriande av staden Gilneas och som en påhittig rally- goblin med granater och konjak som mer eller mindre bara ville festa.

Jag kommer i den här recensionen "so far.." prata om Worgens startzon som jag skulle beskriva som en blandning mellan vilken berättelse som helt om en befrielseledare och dennes kamp blandat med "Van Hellsing". Startzonen handlar om att Worgens land/stad Gilneas är attackerat av "The Forsaken" som är beniga zombies som mer eller mindre vill döda alla med pest och kolera. Din uppgift som spelare är att själv med en mindre arme försvara detta. Första delen av spelet är mer eller mindre en prolog till att du blir en "varulv" och sedan slåss som en. Mekaniken här är underbar eftersom den bygger inte på det gamla "quest, grind, grind, grind, quest, döda 10 fåglar, grind, samla in 5 fårhudar, grind, grind" utan gör en fin mix av olika typer av uppdrag som tillsammans blir en superb storyline. Uppdragen blandar de äldre mekanikerna "döda allt" med moment som insamling, springpojke uppdrag, rädda folk, samla in prylar, mörda saker med tanks etc. Det låter kanske som att vi har sett detta förut i Wrath of the lich king, och det har vi, fast här är det mycket mer av dessa innehållsrika och meningsfulla uppdrag som spelaren tilldelas. Jag som spelare kände verkligen att det jag gjorde i spelet hade en inverkan på min miljö och verkligen drev en story framåt. Zonen i helhet kändes även väldigt bra för en ny spelare. Många av momenten var uppbyggda att just "lära" spelaren hur något fungerar, på ett coolt sätt, hur man använder vissa "skills" och hur quest-systemen fungerar. Man får inte heller glömma dom otroligt vackra miljöerna med en riktigt spökig känsla som är väldigt cool och om man gillar vampyrfilmer eller bara det senaste skräckspelet så är det här zonen för dig.


Men kritiken jag nu skulle vilja rikta mot just den här zonen är att valmöjligheten att vika av från sitt "you are the chosen one, save the fucking wold" uppdraget som är genomgående för hela området. Jag saknar möjligheten att bara hoppa över stängslet och kasta av mig alla kläder jag har för att springa till närmsta grannstad och blotta mig för bygdens lokala invånare, och kanske käka ett huvud, eller två. Zonen är på så sätt väldigt strikt på vad som ska hända, dock är detta inget problem eftersom hela området är fullt av cut-scenes och en zon som förändras geografiskt ju mer du spelar i den.

Slutsats av detta är att varg-människor är fucking coola och om du vill se mer av det du fick smaka av i Wotlk, spela Worgens startzon. Jag kommer återkomma med mer nyheter rörande cataclysmen och dess inverkan på den mänskliga hjärnan, på återseende!

Alexander Johansson
Medieproducent och Programledare på [gejm] Studentradion 98,9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar