fredag 12 november 2010

My name is Bond, James Bond

Ni som väntar på mer om Gamex får hålla er till efter helgen då vi som var där kommer lägga upp var sitt inlägg med tankar kring mässan och specifika saker vi fick se. Jag kommer fokusera på PS3 Move vs. Xbox 360 Kinect och några tankar kring Killzone 3.

Men innan dess kommer här en liten sammanfattning av vad jag tyckte om senaste Bond-liret, Blood Stone, till PS3.
När filmen som gick under arbetsnamnet 'Bond 23' lades på grund av att filmbolaget MGM hade större skulder än Island så var det många Bond-fans, inklusive mig, som blev otroligt besvikna. Då kom Activision, som äger spel-rättigheterna till Bond-franshisen, och sa att vi inte behövde vara oroliga för dom kommer minsann se till att det kommer ett licensspel som inte är ruttnare än ett tolv-pack ägg från mitten av 1800-talet.
Jag var minst sagt skeptisk, men sen visade sig att det var Bizzare Creations, skaparna av Project Gotham Racing och underskattade The Club, som skulle göra spelet. Och att man fått Daniel Craig, Judi Dench och Joss Stone att vara med, den sistnämnda både med röst och sång, samt att man dragit in Bruce Feirstein, manusförfattaren bakom filmen GoldenEye, att skriva och Bonds egna stuntkoordinator skulle fixa actionsekvenserna. Det hela såg plötsligt bra ut på papper.
Och spelet är faktiskt väldigt bra också. Det är uppbyggt som en Bond-rulle med en jaktscen(motorbåt, pangpang, och en biljakt) innan själva titelmelodin och ett typisk Bondintro med diamanter, brudar och bilar. Sen blir spelet lite lugnare och man får leta ledtrådar med sin Bond-pryl, en smartphone(nye Bond är ju inte så mycket för prylar så det blir bara en), innan det drar igång med en massa skjutande, bilkörande och en hel del regelrätta slagsmål. Man har också slängt in möjligheten att smyga omkring som Sam Fisher och plocka ner skurkar utan att det hörs. Allt detta görs med minimala avbrott mellan momenten vilket ger en smidig känsla av att man faktiskt är lite superspioncool.
Om man ska säga något negativt om spelet så är det att det är väldigt linjärt, men det måste det nästan vara för att man ska kunna berätta historien om biovapen och terrorister. Ett större problem är väl att spelet känns något kort och lite för lätt innan man väl kommit upp på den upplåsbara svårighetsgraden '007'. Sen är inte mulitplayerläget lika bra som i klassiska GoldenEye, men vad gör väl det. Vi Bond-fans har fått oss vår fix som gör att vi klarar oss fram till nästa film kommer. Och dom som inte är Bond-fans kommer nog inte bry sig mycket om det här spelet ändå.

//Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar