tisdag 23 juni 2009

Lite mer tankar kring E3

Niklas har sagt sitt om E3 och ondgjort sig över The Sims 3, men vi är ju faktiskt två stycken till i Gejm-redaktionen och nu är det min tur att tänka till. Jag har följt E3-galan med ovanlig nit det här året, ja, man skulle nästan kunna tro att jag varit där, men ack så är det inte.
Det stora samtalsämnet efter galan var Microsofts Project Natal, den här glorifierade EyeToy-grejen som skulle känna igen din röst och ditt ansikte och göra din Xbox till din bästa vän. Ni anar sarkasmen redan nu förstår jag. Mitt problem är just det att det är en vidareutveckling av EyeToyen, ett projekt som Sony mer eller mindre lagt på hyllan. Sen verkar systemet inte fungera helt optimalt enligt de som testat det.
En större nyhet för mig var möjligheten att hyra högupplöst film via Xbox live. Om man har vettiga priser så kommer Xboxen verkligen befästa sin ställning som underhållningscentrum i hemmet.

Sony visade även de upp lite "ny" hårdvara. Man hade med sig en pinne. Japp, en pinne, men inte vilken pinne som helst, utan en pinne med en boll längst ut. En trollstav som kan göra magiska saker. Problemet är att det redan finns och det kallas en Wiimote och hör till Nintendos Wii. Så det blir en automatisk sågning av Sony trots att mitt hjärta nog bankar hårdare för PS3:an än både Xboxen och Wii:n.

Nintendo då, vad visade dom upp? Jo, de fortsätter på sin inslagna linje med hälsosamma produkter. Snart kommer Wii vitality sensor, en pulsmätare som ska hjälpa dig bli ännu mer vältränad framför din Wii. Gäääsp. Jag ville ju ha en VR-hjälm eller kanske en motion sensor-rustning, men nej, vi fick en pulsmätare.

Nej, hårdvarumässigt såg E3-galan ganska trist ut. Microsoft stal från Sony, Sony stal från Nintendo och Nintendo kom med en pulsmätare. Inget av det får mitt blod att svalla, men då har jag inte ens börjat prata om vilka spel vi fick se på galan. Det lämnar jag till mitt nästa inlägg.

/Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar