tisdag 2 november 2010

Vanquish


Spel är häftigt. Action är häftigt. Cigarettrökande hjältar med raspande röster är häftigt.
Det är det ordet jag har på tungan när jag spelar Vanquish till xbox 360.

Vi slänger oss in i en tunn saga där Ryssland har fått hår på benen och invaderar USA med en terrorattack från rymden som äter upp hela San Francisco. Den skallige antagonisten hotar med att gå vidare med sin dödsstråle på andra städer i landet om de inte erkänner sin totala kapitulation. USA, som inte förhandlar med terrorister, skickar ut ett massivt motstånd rakt upp i rymden mot den station som fienden har belägrat. På ett av dessa tusentals skepp sitter Sam. Vår hjälte.

Så börjar det och sen bär det av.

Vanquish är ett actionpackat spel med fartfyllda och repetitiva strider. Det fullkomligt sprutar av röda (!) robotar som måste tas kål på och det tar verkligen inte slut av dom, varken vid jättespindlar, energibelastade Silver Surfers eller super mecs som till 100% siktar in sig på att döda dig, Sam. Just precis dig. Det spelar verkligen ingen roll hur många marines den ärrade, råbarkade kapten Haddock-sidokaraktären släpar mot sin död, det är dig de vill ha. Sam, ditt cigarettrökande stolpskott.
Du kommer att gå igenom ett någorlunda omväxlande tempo med olika actionmoment som ger starka arkadanknytningar, ett smart levelsystem samt en relativt grå bandesign. Det som egentligen Vanquish har att erbjuda är trots allt dess action. Det är lätt att byta vapen, hoppa bakom skydd och avancera. Det svåra är att göra det snyggt och få bra poäng. Hjälp till detta står utvecklaren Shinji Mikami bakom ett boost-system som går ut på att Sam snabbt kan glida fram på knä samt få tiden att gå långsammare. Detta gör att det blir roligt att glida fram, ta skydd och sen sakta ner för att pricka in dina värdefulla kulor.

För det Vanquish är, för dom som redan har spelat Gears of War på jättesvår, är en jämn matta av sprutande action. Trots att idéerna verkar ta slut så roar ändå spelet från några sekunder efter man plockar upp handkontrollen till att man lägger den ifrån sig. Den oerhört kritiske kan väl se att det är mycket att hylla ett spel för en boosteffekt samt ett kompetent namn på sin förpackning när en hel del har gjorts förut. Men, faktum kvarstår att det är ett underhållande spel och stundtals blev jag litet fuktig under armen under vissa intensiva partier.

Men som sagt, häftigt är ordet som ger mig blodsmak i munnen. Shinji san, vi förstår att du tycker att det är häftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar